Hej. Jag undrar vad som utgör försäkringsbedrägeri? Jag hade sönder en vas här hemma som var ganska dyr. Jag köpte den för 1200 kr men när jag pratade med försäkringbolaget uppgav jag 2500 som värde. Var detta ett brott? Jag fick jättedåligt samvete efteråt och kom på att jag kanske inte borde ha sagt så.
Mvh
Anonym
Hej! Tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga.
Nedan kommer en redogörelse för vad som utgör ett försäkringsbedrägeri och vad som gäller i ditt fall.
Vad är ett försäkringsbedrägeri?
Bedrägeri regleras i 9 kap 1 § brottsbalken och stadgar att den som vilseledande förmår någon till handling som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den som blev vilseledd kan dömas till bedrägeri. Inom försäkringsbranschen kan detta innebära att du som försäkringstagare medvetet begär ersättning för en skada som egentligen inte har skett eller överdriver värdet på skadan. Försäkringsbedrägeri är ett allvarligt brott och den som begår försäkringsbedrägeri kan dömas till alltifrån böter eller upp till sex års fängelse, beroende på hur allvarligt brottet är.
Bedrägeri är ett så kallat uppsåtsbrott vilket betyder att man avsiktligt (med flit) vilseleder någon för att själv få vinning. Det är alltså inget brott att råka säga fel värde på ett föremål om. För att brottet ska vara genomfört krävs också att ersättningen har betalats ut till försäkringstagaren.
Vad gäller i ditt fall?
Du har uppgett ett värde på vasen som är högre än dess egentliga värde. Detta kan alltså utgöra ett försäkringsbedrägeri eftersom du var medveten om att vasens egentliga värde inte var det värdet du uppgav. Frågan är om du har fått ersättningen för vasen än? Om du inte har fått ersättning har du fortfarande möjlighet att kontakta försäkringsbolaget och rätta till uppgifterna. Försäkringsbolaget kan då ta ställning till de nya uppgifterna. Om ersättning betalas ut baserat på de felaktiga uppgifterna kan det dock mycket väl utgöra försäkringsbedrägeri.
Jag hoppas att du fick vägledning i din fråga och att det löser sig med försäkringsbolaget.
Vänliga hälsningar,
Sofia Berg
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.