Hej! Hoppas ni har en fin dag! Jag lånade ut pengar till en familjemedlem förra året. Jag har försökt få tillbaka dessa pengar men personen i fråga vägrar svara på mina meddelanden och samtal. Jag har vänt mig till Kronofogden för att personen ska betala tillbaka pengarna. Personen har duckat Kronofogden och de har valt att avsluta ärendet för att personen inte har kunnat bli delgiven. Det finns bevis för utebliven betalning och konversationer mellan oss som bevisar att det finns en skuld och att jag heller inte fått några pengar tillbaka. Hur går jag tillväga?
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga! Jag kommer börja med att kort förklara vilka alternativ man har när man vill att någon ska betala en skuld. Efter det kommer jag att förklara vad du kan göra för att gå vidare.
När man vill få en skuld betalt har man två alternativ, antingen kan man vända sig till Kronofogden eller så kan man skicka in en stämning till tingsrätten. Eftersom du redan har vänt dig till Kronofogden utan resultat kan du vända dig till tingsrätten. Du kan då stämma den som är skyldig dig pengar genom att använda färdiga blanketter eller genom att skriva ett eget underlag. Vid ansökan ska du bland annat ange vad du vill att domstolen ska bestämma och varför. Du kan också ange om frågan kan handläggas skriftligen eller om du anser att det behövs en huvudförhandling på plats i rätten. I samband med det bör du också skicka in all skriftlig bevisning som du har. Du hittar blanketterna och mer information på https://www.domstol.se/amnen/tvist-om-pengar/ansok-om-stamning/.
Hoppas att det här har besvarat din fråga! Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att skicka dem till oss här på Fråga Juristen!
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.