Hoppa till innehållet
Övrigt/annat

Handläggningstid för utbetalning av försäkringsersättning

Hej jag vill fråga om försäkringbolag som vill inte betala ut mig.

Jag har helförsäkring på min bil och vet ej vem som stold stötfångare på den.Försäkringbolag har fått allt de behövde men dem hamnade i dröjsmål och det gör mig gallen och vet inte vem skulle jag fråga.Tacksam för förslagen!!

Rådgivarens svar

2018-08-01

Hej! Stort tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga. Nedan följer en redogörelse för vad som gäller avseende handläggningstiden vid utbetalning av försäkringsersättning och hur du kan gå vidare i din situation. Regler kring din fråga återfinns i försäkringsavtalslagen.

Jag uppfattar din fråga som så att någon stulit stötfångaren på din bil och att en sådan förlust ingår i din helförsäkring som du har på bilen hos försäkringsbolaget. Trots att försäkringsbolaget fått alla uppgifter så har du ännu inte fått försäkringsersättning. Jag ska nu förklara vad som gäller enligt lag och ge dig råd hur du kan gå tillväga.

Vad gäller enligt lagen avseende handläggningstid?
Av 7 kap. 1 § första stycket försäkringsavtalslagen framgår att skaderegleringen ska hanteras skyndsamt och med beaktande av den ersättningsberättigades intresse. Ett försäkringsbolag som fått vetskap om ett försäkringsfall ska utan fördröjning vidta sådana åtgärder som behövs för att kunna reglera skadan.

Av 7 kap. 1 § andra stycket försäkringsavtalslagen framgår att försäkringsersättning ska utbetalas senast en månad efter att den ersättningsberättigade (du) anmält försäkringsfallet och tagit fram de uppgifter som efterfrågats. Det är du som försäkringstagare som ska kunna lägga fram tillräckligt med uppgifter så att det med hänsyn till alla omständigheter verkar mer antagligt att det är fråga om ett försäkringsfall än det motsatta. Detta är ett ganska lågt beviskrav som betecknas som övervägande sannolikhet. Tidskravet på en månad gäller dock exempelvis inte om rätten till ersättning är beroende av att egendomen ska repareras eller återanskaffas. Av samma stycke framgår också att försäkringsbolaget ska betala ränta enligt 6 § räntelagen om utbetalningen dröjer.

Vad gäller i din situation och hur kan du gå vidare?
Förutsatt att din helförsäkring täcker förlusten av din stötfångare på bilen så ska försäkringsersättning betalas ut. Om du har lämnat alla uppgifter som försäkringsbolaget efterfrågat ska du få din ersättning utbetalad senast en månad efter det att du anmält försäkringsfallet och gett försäkringsbolaget aktuella uppgifter, såvida inget undantag föreligger.

i. Om det inte gått mer än en månad får du tyvärr vänta ut den tid som försäkringsbolaget har på sig att handlägga ärendet.

ii. Om det gått mer än en månad kan du i första hand kontakta chefen till din handläggare på försäkringsbolaget alternativt en klagomålsansvarig. Du kan ringa ditt försäkringsbolag och fråga efter dessa personer. Tala om att du kräver att få ut din ersättning eftersom det gått mer än en månad. Om dröjsmålet beror på försäkringsbolaget har du också rätt till dröjsmålsränta.

Jag hoppas att jag kunnat besvara din fråga. Du är alltid välkommen med en ny fråga till oss här på Fråga Juristen. Lycka till!

Med vänliga hälsningar,
Therese

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.