Hoppa till innehållet
Övrigt/annat

Kan jag reklamera en vara trots att varans förpackning inte finns kvar?

Hej! Det här kanske är helt fel ställe att ställa min fråga, men jag ger det ett försök och ser. Jag köpte en mus (elektronik) av ett företag för mindre än ett år sedan. Denna mus har nu slutat fungera trots att jag har tagit hand om den, dvs jag har varit vördsam och försiktigt med den. Jag anser att varan är bristfällig då den själv slutade fungera utan att jag behövde påverka den. Ett problem dock, jag saknar möjligtvis förpackningen musen (elektronik mus) kom i. Kvittot har jag kvar, det är inga problem. Men det är förpackningen som blir problemet här. Kan jag fortfarande reklamera denna varan eller ej? Trots att jag saknar förpackningen?

Rådgivarens svar

2022-02-26

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen!

Din fråga avser konsumentköprätt, varför jag kommer att redogöra för relevanta bestämmelser i konsumentköplagen (KKöpL) för att sedan koppla dessa till din fråga.

Reklamation

I 22 § KKöpL stadgas att om en vara är felaktig, får köparen enligt vissa andra bestämmelser i samma lag kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller häva köpet. i 23 § KKöpL stadgas att köparen inte får åberopa att varan är felaktig om hen inte inom skälig tid efter att denne upptäckt felet reklamerar varan till säljaren. Enligt samma paragraf gäller en längsta tid på tre år inom vilken reklamation måste ske om inte säljaren genom garanti åtagit sig att svara för fel i varan under en längre tid än så.

Kopplat till din fråga

En utgångspunk i och med konsumentköplagen är att lagstiftaren avsett skydda denna grupp i och med det ojämna partsförhållande som kan råda mellan en konsument och en näringsidkare. Om en vara är felaktig har således en konsument rätt att reklamera varan, och en näringsidkare kan inte avvika från huvuddelen av reglerna i konsumentköpagen eftersom dessa gjorts tvingande till konsumentens fördel. Att det skulle krävas att en konsument vid reklamation även hade med sig den förpackning som varan kom i stadgas inte i lagen och skulle, om så av en näringsidkare uppställdes som krav för reklamationsrätt antagligen otillbörligt kunna inskränka konsumentens reklamationsrätt vid fel i varan. Det huvudsakliga är således att du har med dig kvittot eftersom detta i rättslig mening är ett bevis på att du köpt varan av just den aktuella säljaren, vilket då kan aktualiserar dennes skyldighet att exempelvis avhjälpa felet i varan eller omleverera densamme.

Med det sagt är min mening att du inte borde behöva oroa dig särskilt över att förpackningen inte längre finns kvar, det är kvittot som är det huvudsakliga.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga! Du är varmt välkommen att åter vända dig hit till oss på Fråga Juristen!

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.