Hoppa till innehållet
Övrigt/annat

Misstagsbetalning - betalning till fel betalningsmottagare

Hej Jag skickade felaktig betalning till annan konto, 3817kr. Swedbank persolnal hjälte mig att skicka ett brev till mottagning. Men de skicka inte pengar tillbaka till mig. Tack

Rådgivarens svar

2018-11-07

Hej,
Tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga.

Misstagsbetalning

Det du beskriver kallas inom juridiken för principen om condictio indebiti eller misstagsbetalning. Det är en princip som inte är lagstadgad men som har utvecklats genom praxis och går därför att tillämpa.

Huvudregeln i sådana situatationer är att betalningen ska återgå. Det finns dock undantag till huvudregeln då betalninsmottagaren får behålla betalningen. Detta gäller om om betalningsmottagaren dels har varit i god tro om att hen hade rätt till de mottagna medlen, dels att personen har inrättat sig efter betalningen. Att vara i god tro innebär att mottagaren varken insåg eller borde ha insett att det var en felaktig betalning. En faktor som påverkar bedömningen är storleken på betalningen, ju mindre betalning, desto mindre sannolikt är det att mottagaren hade upptäckt att betalningen var felaktig. Något som också är av betydelse är vem betalningen gjordes av, man har större anledning att lita på att ett företag har koll på sina betalningar än om betalningen görs av en privatperson. När det gäller att inrätta sig betyder det att betalningsmottagaren har agerat som att pengarna faktiskt var mottagarens. Vid denna bedömning ser man till tiden som förflutit sedan betalningen gjordes och hur mycket av pengarna som har förbrukats.

Som utgångspunkt har betalningsmottagaren bevisbördan för att visa att omständigheterna är sådana att denne inte är återbetalningsskyldig. Om tvisten tas upp i domstol, gör domstolen en helhetsbedömning av alla relevanta omständigheter.

Tillämpningen i ditt fall

De omständigheter som talar för att betalningen ska återgå i ditt fall är att betalningen är relativt stor, den har skett mellan privatpersoner och mottagaren har meddelats. Eftersom att du har meddelat mottagaren när det hände, kan mottagaren inte anses vara i god tro om att betalningen är riktig.

Sammantaget talar omständigheterna för att huvudregeln är tillämplig och mottagaren ska därför betala tillbaka beloppet till dig.

Handlingsplan

Det första jag skulle rekommendera i din situation är att ta kontakt med mottagaren igen. Om du har swishat mottagaren och har dennes telefonnummer kan du med fördel ringa mottagaren eftersom denne då inte kan hävda att hen inte fått ditt meddelande och inte visste att betalningen var felaktig. Meddela mottagaren att hen inte har någon rättslig grund för att behålla pengarna. Du kan också meddela att du kan ta ärendet vidare till domstol och att det då är mottagaren som ska visa att denne har rätt att behålla pengarna.

Om mottagaren trots det inte betalar kan du vända dig till tingsrätten och föra en talan mot betalningsmottagaren. Banken kan tyvärr inte hjälpa dig med detta.

Om du behöver ytterligare hjälp med ärendet kan du boka tid till någon av våra duktiga jurister på ett kontor nära dig HÄR.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du mer än välkommen att ställa en ny.

 

Vänliga hälsningar, 

Sandra 

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.