Hej! Jag har tidigare överlåtit mitt privata mobilnummer till det företag där jag nu arbetar! Överlåtelsen gäller inte ett avtal mellan mig och företaget utan snarare att det är en flytt av mitt tidigare privata abonnemang till företagets abonnemang och därmed operatör! Nu ska jag sluta på det här företaget efter drygt 4 år och vill behålla mitt nummer. Alltså flytta över abonnemanget till min nya arbetsgivare! Har jag rätt att göra så? Eller äger nuvarande företag mitt nummer trots att det varken finns ett avtal oss emellan oss om det, att det ju ursprungligen var mitt eget privata nummer och att anställningen ju upphör?
Stort tack för att du vänder dig till oss med din fråga! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur ni kan gå vidare i er situation.
Avtalstolkning
Det finns inga lagregler kring mobilabonnemang som är tillämpliga i det här fallet. För att lösa problemet får vi istället hänge oss åt avtalstolkning. Då jag inte har avtalet eller avtalen framför mig är det svårt att ge ett konkret svar, men branschorganisationen Telekområdgivarna säger så här:
När du ska flytta ditt telefonnummer till en annan operatör är din tidigare operatör skyldig att kostnadsfritt lämna över numret - portera - till din nya operatör även om du har bindnings- och/eller uppsägningstid kvar hos din tidigare operatör. [...] Det finns dock inte någon skyldighet för en ny operatör att ta emot ditt telefonnummer. Denne har även rätt att ta betalt för att ta över ditt nummer.
Om det är ert telefonnummer har ni alltså rätt att få det porterat från er tidigare arbetsgivares operatör. Det innebär dock inte nödvändigtvis att ni har rätt att få använda det telefonnumret hos er nya operatör (de nöjer sig dock ofta med en avgift).
Vad jag däremot inte kan svara på i nuläget är huruvida det är ni eller er arbetsgivare som har rätt till telefonnumret. Det beror helt på hur avtalet utformades mellan er och er arbetsgivare. Det går att avtala om i princip allting, så det finns inget rättsligt stöd för er att kräva ert telefonnummer. Det beror alltså helt på avtalet.
Rekommendation
Jag rekommenderar att ni först och främst pratar med er arbetsgivare. Det är ni som har ingått avtalet och om ni är överens om hur det ska tolkas så finns det inga problem. Om ni däremot inte är överens kan ni kontakta operatören och höra er för vem de har registrerat som innehavare av telefonnumret. Då det rör sig om så låga ekonomiska värden (men likväl kanske höga ideella värden) rekommenderar jag inte att ni kontaktar en jurist, jag tror att det kommer att kosta mer än vad det smakar, både för er och er arbetsgivare. Om ni anser det principiellt viktigt finns dock mer information om våra tjänster HÄR.
Jag hoppas att jag har gett er någorlunda klarhet i frågan. Är det något jag har missat eller missförstått, eller om mitt svar är otydligt, så är ni välkommen att fråga igen.
Med vänlig hälsning,
Helmer
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.