Hoppa till innehållet
Övrigt/annat

Reklamation av vara om jag är missnöjd?

Jag vill reklamera en vara men dom vill hela tiden att jag ska bevisa vad som är fel. Får man reklamera nått utan att det måste vara en massa fel på den. Räcker det inte att man är missnöjd?

Rådgivarens svar

2022-08-07

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen. Din fråga omhandlar reklamationsrätt vid köp av vara. Vilken lag som görs gällande beror på om det är ett köp mellan privatpersoner (köplagen) eller mellan en privatperson och en näringsidkare, och är tvingande till skydd för konsumenten (konsumentköplagen). Jag utgår ifrån att det är ett köp mellan privatperson och näringsidkare, och jag kommer därför redogöra för relevanta regler i konsumentköplagen och vad som gäller i din situation. Jag avslutar sedan med en rekommendation.

Öppet köp och bytesrätt

Många näringsidkare erbjuder konsumenter både bytesrätt och öppet köp inom en angiven tidsperiod som ofta framgår på kvittot. Öppet köp innebär att du kan lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka, och bytesrätt innebär att du kan byta varan du köpt mot en annan vara.

Öppet köp och bytesrätt är ingen lagstadgad rätt, och det är ett frivilligt åtagande från näringsidkarens sida. Näringsidkaren kan också själv bestämma om öppet köp/bytesrätten ska vara förenat med några villkor. Många näringsidkare kräver att varan är oanvänd eller obruten förpackning för att kunna använda sig av öppet köp eller bytesrätten, men vissa ger också konsumenten rätt att lämna tillbaka varan om konsumenten inte är nöjd.

Reklamation av vara

Att reklamera en vara innebär att du som konsument berättar för företaget att något är fel på varan. Om något är fel med en vara har du som konsument rätt till avhjälpande av brister med varan, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller hävning (5 kap. 1 § konsumentköplagen).

Om det är fel på varan ska näringsidkaren svara för felet om det är ett så kallat ursprungligt fel. Felet behöver inte visa sig direkt, utan det kan vara ett ursprungligt fel som visar sig efter en viss tid. Konsumentköplagen ger konsumenten rätt att reklamera en vara när det ursprungliga felet visar sig inom 3 år från att varan avlämnats (4 kap. 14 § konsumentköplagen). Konsumenten har alltså 3 års reklamationsrätt för ursprungliga fel.

För att en vara ska vara felaktig behöver inte varan vara trasig. En vara kan också anses som felaktig om du som konsument fått fel information vid köpet, eller om varan på annat sätt avviker från vad konsumenten och näringsidkaren kommit överens om.

I ditt fall

Du skriver att det inte är något fel på varan, men att du är missnöjd med den. Om det inte är något fel på varan finns ingen lagstadgad rätt att få lämna tillbaka den. Det är däremot som nämnt ovan inte ovanligt att näringsidkare erbjuder öppet köp eller att du kan ha bytesrätt. Ofta begär näringsidkaren att varan är oanvänd för att kunna nyttja rätten, men det beror på vilka villkor näringsidkaren har för öppet köp/bytesrätt. Information om detta framgår ofta på kvittot.

Om du anser att varan är felaktig på så sätt att den avviker från vad du och näringsidkaren kommit överens om finns det möjlighet att reklamera varan. Om så är fallet kan du som konsument föreslå en lämplig åtgärd, men kan näringsidkaren visa att kostnaden blir orimligt stor mot vad en annan åtgärd än den du önskat skulle kosta har de vanligtvis rätt att välja denna åtgärd.

Sammanfattning och rekommendation

Som konsument har man en rad rättigheter om det är fel på en vara man har köpt. Är man dock enbart missnöjd med varan utan att det är något fel på den finns ingen lagstadgad rätt att få lämna tillbaka varan. Näringsidkaren kan ge konsumenten rätt till öppet köp eller att få byta vara, men detta bestämmer näringsidkaren själv.

Jag rekommenderar att försöka ha dialog med näringsidkaren om vad som gör dig missnöjd, och se om ni kan komma fram till en lösning sinsemellan. Om näringsidkaren inte tar emot varor på öppet köp eller att du inte har någon rätt att byta vara finns ingen lagstadgad rätt för dig som konsument att få lämna tillbaka varan om det inte är något fel på den.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du behöver juridisk rådgivning i ärendet rekommenderar jag att boka en tid med någon av våra jurister på Familjens Jurist. De kan sätta sig in i aktuella omständigheter och ge dig den hjälp du behöver. Om jag har utgått ifrån fel omständigheter eller om du har några ytterligare funderingar är du också varmt välkommen att skicka in en ny fråga till oss på Fråga Juristen.

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.