i förra veckan tisdags anlände jag med familj 5 personer till Arlanda flygplats ska resa till Kina. Vi checkade in, när vi kom fram till passkontrollen var jag förbjuden att resa utomlands för att mitt pass var spärrat, passkontrollen säg att Jag måste skynda till närmaste polisstation för att ansöka om ett provisoriskt pass, Men när jag kom dit med taxi, sa polisen att mitt personnummer var raderat och ersatt med ett nytt nummer och jag kunde inte ansöka om ett provisoriskt pass (jag har aldrig varit för mig att ändra personnummer). Så hela familjen var tvungen att avbryta hela resa. Vi skyndade oss tillbaka till Örebro och gick till polisstationen i Örebro för att ta reda på orsakerna, de sa att det var skatteverket som lämna uppgift till dem. så jag gick till skatteverket i Örebro och frågade om de sa att de inte hade förändrats och inte deras verksamhet. Vänd jag till polisen igen. Polisen sa att det hade gjorts av den Rikspolisstyrelsen ska jag ringde dit och fråga då fick slutligen reda på att anledningen var att en person (bosatt i Danmark) använde ett svenskt personnummer som var detsamma som mitt (Jag förstår inte varför det finns två personer med samma personnummer). Den personen ansökte till Skatteverket om en ändring av nummer den 24/3, Som ett resultat av detta avbröts också mitt personnummer (detta personnummer användas jag snart 40 år). Den Rikspolisen sa att jag skulle ringa skatteverket. Jag ringde för att fråga. Hon fann orsaken, men de sa att de skulle skicka mig ett brev efter undersökningen, men jag har väntat en vecka och de svarade inte. Jag ringer till polisen varje dag, och skattemyndigheterna kan inte nå resultat och lösa problem. Nu vet jag inte vart jag går. Idag kollade mitt ID-kort ha blivit blockerat också. Jag vet inte vem som kan hjälpa mig att lösa problemet? Den här händelsen har orsakat mig att förlora mycket pengar, ande och tid. Vem kan jag borde kräva ersättning?
Hej! Stort tack för att du hör av dig till oss på Fråga Juristen.
Jag beklagar den situation som har uppstått för dig. Det är en väldigt knepig situation då det är så otydligt vad som har hänt och tyvärr vet inte heller jag det. Två personer ska inte kunna ha exakt samma personnummer. Det vore därmed mer rimligt ifall det är så att den person som bor i Danmark felaktigt har använt sig av ditt personnummer, en så kallad id-stöld. Detta är olagligt och du kan därför göra en polisnamälan. Ibland omfattas detta av ens hemförsäkring eller personförsäkring. Du kan kolla upp hos ditt försäkringsbolag om detta omfattas av din/-a försäkring/-ar.
Göra nytt id-kort
För att göra ett nytt id-kort på en polisstation, Skatteverket eller hos din bank krävs att du har med någon som kan försäkra om din identitet. Detta kan vara en släkting eller en granne exempelvis. Personen behöver vara över 18 år och ha en giltig svensk legitimation. Du behöver boka tid innan detta på samtliga ställen. Vid utfärdande av id-kort hos Skatteverket krävs det att du även har betalat i förskott.
När ett pass har spärrats kan spärren ibland hävas. Detta är när passet har inkommit till polisen som upphittat. De andra spärrarna kan ej hävas, de spärrar som lades på ditt pass och id-kort kan därför inte hävas.
Justitiekanslern
För att gå vidare med de problem som har drabbat dig kan du vända dig till justitiekanslern. Det är en myndighet under regeringen som bl.a. har tillsyn över myndigheter, reglerar skadeståndskrav mot staten och är åklagare i tryck- och yttrandefrihetsmål. Där kan du lämna in klagomål på myndigheter samt kräva skadestånd. Information om tillvägagångssätt finner du på myndighetens hemsida, https://www.jk.se/
Eftersom ni förlorade en resa och massor av andra kostnader uppstod till följd av händelsen kan du ansökan om ersättning för detta. Spara kvitton och liknande för att kunna styrka vilka utgifter som du haft.
Hoppas att det ordnar sig alltihopa.
Vänliga hälsningar,
Beatrice
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.