Hej sålde en valp den 9/6 2017 till en familj, valpen var UA på besiktningen. Nu den 19/7 ringde kvinnan att hon vill jag ska betala veterinären åt valpen pga den har fått Cherry eye, och hänvisar till konsumentlagen för dold fel. Hon var in första gången den 30/6 för att valpen spydde och böt sedan veterinär den 3/7 då Cherry Eye upptäcktes till en annan veterinärs klinik. Hon har ingen försäkring på valpen och jag har tyvärr ingen valp försäkring heller. Min fråga är hur är konsumentköplagen då det gäller detta? vem ska betala?? Hon hotar med juridiska åtgärder om jag inte betalar. Har alla mail kvar från henne.
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga!
Vad tråkigt att valpen har fått Cherry eye. Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur det ser ut i din situation.
Konsumentköplagen
Konsumentköplagen blir tillämplig om du är hunduppfödare och bedriver denna verksamhet som näringsidkare. Enligt konsumentköplagen är det säljare som är skyldig att ersätta köparen för dolda fel som uppkommer hos valpen. Detta regleras i 20 § konsumentköplagen som säger att säljaren svarar för de fel som fanns vid avlämnandet, även om felet visar sig först senare. En förutsättning för att köparen ska få göra felet gällande är att hen meddelar säljaren om detta inom skälig tid från det att hen upptäckte felet. Detta kallas reklamation och den ska göras så fort som möjligt.
Köplagen
Konsumentköplagen blir tillämplig förutsatt att du är en hunduppfödare. Har du istället sålt valpen som privatperson till en annan privatperson, det vi säga inte som uppfödare, gäller köplagen istället. Köplagen gäller mellan två privatpersoner eller mellan två näringsidkare. Enligt köplagen går det att i avtalet skriva att hunden säljs i befintligt skick, varför fel inte kan göras gällande efter köpet. Bestämmelser om dolda fel finns i 21 § köplagen, även här ansvarar säljaren, om hen inte har avtalat om befintligt skick.
Dolt fel och försäkring
Att valpen har ett dolt fel betyder att den har en sjukdom eller defekt som började att utvecklas före besiktningen eller leveransen, och som inte har visat sig tidigare. Det är vanligt att dolda fel är medfödda. Är du hunduppfödare bör du ha en dolda fel-försäkring. Med denna försäkring skyddar du dig mot kostnader som kan uppkomma i samband med dolda fel hos en valp. Om du inte har en försäkring är du tyvärr skyldiga att betala ur egen ficka. Säljaren är skyldig att ersätta dolda fel i tre år från leveransdagen. Efter sex månader är det dock köparen som måste bevisa att felet föreligger, innan dess anses felet ha förelegat vid avlämnandet, se 20 a § konsumentköplagen.
Vad gäller i ditt fall?
Vare sig konsumentköplagen eller köplagen blir tillämplig beror på om du har sålt valpen i egenskap av näringsidkare eller inte. I båda fallen kommer dock du som säljare ansvara för eventuella dolda del. Eftersom du inte har någon försäkring blir du tyvärr tvungen att stå för kostnaderna själv. Frågan är då om Cherry eye klassas som ett dolt fel? Jag har inte lyckats hitta en säker källa på om Cherry eye klassas som dolt fel eller inte. Det du kan göra är att ringa ett försäkringsbolag som brukar ha koll på detta. Utgör det ett dolt fel svarar du för kostnaderna. Om det däremot inte utgör ett dolt fel, utan ett fel som uppkom efter avlämnandet går det på den nya ägarens försäkring, om den nya ägaren inte har en försäkring får hen betala från egen ficka.
Jag hoppas att du fick vägledning i din fråga.
Med vänlig hälsning,
Sofia Berg
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.