Hoppa till innehållet

Behöver du hjälp att deklarera?

​​Vissa år är det mer än vanligt att hålla reda på inför deklarationen. Särskilt om du har sålt en bostad eller värdepapper under föregående år. Om du önskar hjälp med att deklarera finns vi här för dig. Med Familjens Jurist kan du vara trygg med att din deklaration blir rätt ifylld.

Författarbild

Ola Aronsson, Senior jurist

Uppdaterad:

Boka tid med jurist

  • Personlig rådgivning

  • Expertkunskap

  • Löpande timpris

Vad kostar hjälp med jurist?

En deklaration kan ta olika lång tid beroende på situation, vilket gör att vi inte kan erbjuda ett fast pris för alla typer av deklarationer. Vi debiterar löpande timtaxa (2 250 kr*) för deklarationer som kräver mer omfattande inhämtande av underlag, utredning eller hjälp med andra blanketter. Vid ditt första möte med juristen får du en tydligare prisbild som gäller just i ditt fall. Du väljer sen själv om du vill gå vidare eller inte.

* Priserna gäller på kontor som ägs av Familjens Jurist i Sverige AB. Variationer kan förekomma på våra franchisekontor.

Vad är deklaration?

Deklaration, också kallad inkomstdeklaration, är ett dokument som inkomsttagare (både privatpersoner och företag) ska skicka in till Skatteverket varje år. I deklarationen redovisas hur mycket den fysiska eller juridiska personen har intjänat under föregående år och hur mycket skatt som ska betalas.

För privatpersoner kommer deklarationen i brevlådan, eller digitalt om man har en digital brevlåda. Blanketten som skickas ut baseras bland annat på uppgifter från arbetsgivare, bank och försäkringsbolag. Den är ett förslag som du som privatpersonen kontrollerar, och eventuellt kompletterar, innan den skickas in. Deklarationen kan skickas in via sms, telefon och Skatteverkets hemsida eller app

Deklarationshjälp för privatpersoner

Vi på Familjens Jurist har bred erfarenhet av att hjälpa privatpersoner med att deklarera. Vanligtvis handlar det om frågor kring försäljning av villa, bostadsrätt, aktier eller värdepapper. Oavsett hur din privata deklaration ser ut kan vi hjälpa dig.

Så fungerar deklarationshjälpen för privatpersoner

Tar du hjälp av oss bokas du in på ett möte med en av våra jurister. Du kan välja att ha mötet via video, telefon eller på ett av våra kontor. Under mötet hjälper vi dig att avgöra vilka blanketter du ska använda, och hjälper sedan till att upprätta din inkomstdeklaration med de bilagor som du behöver. Vi ser till att deklarationen görs enligt alla regler, hjälper dig att göra avdrag och ser till att du inte missar några skattelättnader.

Deklarera försäljning av värdepapper (K4)

Har du sålt aktier, fonder, obligationer eller andra värdepapper under förra året? Då kan det kännas tryggt att ta hjälp av våra erfarna jurister med att fylla i din K4-blankett. Läs mer och få hjälp med deklaration av värdepapper.

Har du ett investeringssparkonto (ISK) betalar du en årlig schablonskatt baserad på det sammanlagda värdet av dina tillgångar. Då behöver du inte manuellt deklarera för dina vinster och förluster i deklarationen utan de finns förtryckta.

Hjälp med att deklarera vinstskatt vid bostadsförsäljning (K5 och K6)

Om du under året har sålt ditt hus eller din bostadsrätt kan deklarationen ta lite extra tid. Det kan vara att du behöver räkna ut eventuell vinstskatt, vill veta vilka kostnader du kan dra av i samband med försäljningen eller undrar hur uppskov fungerar. Dessa frågor kan vi på Familjens Jurist hjälpa till med, både att ​deklarera bostadsförsäljning eller deklaration av hus/fastighet.

Deklarationshjälp för dödsbo

När någon avlidit är det dödsbodelägarna som ansvarar för att deklarationen lämnas in. Dödsbodelägare är oftast de närmast anhöriga, exempelvis den efterlevande partnern, sambon, arvingarna eller testamentstagarna.

Ett dödsbo ska lämna en inkomstdeklaration för det år som dödsfallet inträffade. I de allra flesta fall gäller samma skatteregler för dödsbon som för privatpersoner, ibland finns det dock vissa skatteregler som bara gäller för dödsbon. Om ni vill ha hjälp att reda ut vad som gäller för er kan ni vända er till oss på Familjens Jurist.

Hjälp med deklaration i andra länder

Familjens Jurists deklarationshjälp riktar sig endast till de som deklarerar i Sverige. Bor du utomlands, men fortfarande har anknytning till Sverige, så ska du fortfarande upprätta deklaration här. Om du är osäker på om du behöver deklarera eller inte kan vi hjälpa till med en bedömning och sedan upprätta eventuella blanketter.

Deklarationshjälp för enskild firma

Ibland kan man behöva hjälp med deklarationen som småföretagare. Till exempel om du har sålt din näringsfastighet, sålt aktier i ett fåmansföretag eller fått utdelning från ett fåmansföretag.

Om du som egenföretagare behöver hjälp finns vi här för dig. Vi avgör vilka blanketter du ska använda och upprättar sedan dessa åt dig. Besök Företagarens Jurist för deklarationshjälp för småföretagare.

Våra jurister förklarar

Försäljning av bostadsrätt

05:50

Per Näsman, Jurist

Försäljning av värdepapper

05:41

Per Näsman, Jurist

Frågor och svar

Hur länge ska man spara deklarationen?

Allt underlag till deklarationen bör sparas i sex år. Det beror på att Skatteverket kan begära att få ta del av underlaget om du vill ha en omprövning, och en omprövning kan senast ske inom sex år.

Vad kan man göra för avdrag i deklarationen?

Ett avdrag i deklarationen gör att inkomsten som din skatt beräknas på sänks. Det innebär att du kommer att betala mindre i skatt. Du kan bara göra avdrag för de utgifter som varit nödvändiga för att utföra ditt arbete som exempelvis resekostnader.

Avdrag vid försäljning av bostad

Om du har sålt din bostad under föregående år kan du också göra avdrag i deklarationen. Det kan exempelvis vara för renoveringar, nybyggnationer, tillbyggnationer, ombyggnationer, mäklararvode eller fotografering och styling.