Hoppa till innehållet

Tänk på det här när du ska deklarera för husförsäljning!

Behöver du hjälp med deklarationen? Läs mer här.

 

Om du sålde ett hus eller lägenhet förra året börjar det bli dags att redovisa försäljningen till Skatteverket. Det görs i samband med din årliga inkomstdeklaration genom att fylla i en K5-blankett (hus) eller en K6-blankett (lägenhet). Vår skattejurist Ola Aronsson tipsar om tre saker som är bra att tänka på:

  1. Avdrag - när man säljer en bostad får man göra avdrag för vissa renoveringar och förbättringar som man gjort, men hur stort avdrag man får göra beror på vilken typ av avdrag det gäller. Om det handlar om enklare avdrag för försäljning är Skatteverkets digitala verktyg väldigt bra, men om är du osäker vad som gäller för renoveringar bör du alltid be om hjälp hos en jurist.

  2.  Skatt - Sålde du din bostad med vinst ska du betala vinstskatt, också kallat kapitalvinstskatt. Skatten är 22 % av vinsten och den ska alltid deklareras samt betalas till Skatteverket. Om du har köpt en ny bostad (ersättningsbostad) har du möjlighet att söka uppskov med skatten.

    Blev det däremot en förlust, det vill säga att du sålde det till ett lägre pris än vad du köpte det för, uppstår en så kallad kapitalförlust. Hälften av kapitalförlusten är avdragsgill.

  3. Flera ägare - om det är flera som stått som ägare av bostaden vid försäljningen så behöver samtliga personer deklarera hus- eller lägenhetsförsäljningen. Varje person ska fylla i beloppen utifrån den egna andelen i bostaden.

Det kan kännas komplicerat att fylla i blanketten helt korrekt, särskilt om du har gjort stora renoveringar. Ta hjälp av en jurist så att du inte missar viktiga avdrag.

Behöver du hjälp med deklarationen? Läs mer här.

Familjens Jurist kan hjälpa dig med allt som rör familjejuridik. Med kontor och medarbetare från norr till söder så finns vi alltid nära dig.
Magnus Ladulåsgatan 65
Stockholm
Stockholm
11827
Sweden