Hoppa till innehållet

Rådgivning vid köp av varor och tjänster

Dina rättigheter som konsument

När du som privatperson (konsument) köper en vara eller en tjänst av ett företag gäller särskilda regler som finns i bland annat konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Reglerna är till för att skydda konsumenter och ger dig som konsument flera viktiga rättigheter, men också vissa skyldigheter.

Ibland blir det inte som du hoppades när du köpt en vara eller tjänst. Den nyköpta bilen kanske går sönder eller badrumsrenoveringen visar sig vara felaktigt gjord. Om det är något fel på varan eller tjänsten kan du som konsument ha rätt att kräva att företaget reparerar varan eller åtgärdar felet, ger dig en annan motsvarande vara, ger dig ett prisavdrag på varan eller tjänsten eller låter dig häva hela avtalet.

Bevisning

Det blir ofta avgörande i tvister mellan konsumenter och företag om det kan bevisas att det finns något fel på varan eller tjänsten. Det är alltid du som konsument som måste bevisa att det faktiskt finns ett fel på varan eller tjänsten. Om företaget motsätter sig att det är något fel måste du därför ha bevisning som visar att det finns ett fel. Bevisning kan exempelvis vara verkstadsutlåtanden, besiktningsprotokoll, fotografier och filmer.

Vad kan vi hjälpa dig med genom din försäkring?

I din juridiska rådgivning via hemförsäkringen eller Juristförsäkring ingår juridisk rådgivning när du som konsument köpt en vara eller tjänst och priset överstiger 2 000 kr.