Hoppa till innehållet

Fel i bostadsrätt

Att köpa en bostadsrätt är för många den största affären i livet. Det är mycket praktiskt att tänka på och ibland så kan fel i bostadsrätten upptäckas efter att köpet genomförts. Det kan vara svårt att veta vilka rättigheter och skyldigheter köpare och säljare har. Med din juridiska rådgivning via hemförsäkringen eller Jurisförsäkring kan du få juridisk rådgivning om fel i bostadsrätt.

Glöm inte att meddela säljaren att du upptäckt ett fel 

Om du köpt en bostadsrätt och upptäcker att något är felaktigt måste du så snart som möjligt meddela säljaren att du upptäckt ett fel (detta meddelande kallas reklamation).  

Reklamation bör vara skriftlig, antingen genom ett e-postmeddelande eller brev (annars blir det svårt att bevisa att du reklamerat i rätt tid). Reklamationen måste innehålla en beskrivning av vad felet består av, och att du som köpare håller säljaren ansvarig för felet. Reklamationen behöver inte innehålla ett ersättningsanspråk i kronor och ören men det är viktigt att du meddelar att du tänker återkomma med ett anspråk lite längre fram.  

Om säljaren erbjuder sig att åtgärda felet måste du noggrant överväga om du kan acceptera ett avhjälpande, om du avvisar ett erbjudande om avhjälpande kan du i värsta fall förlora rätten att få ersättning av säljaren. 

Olika typer av fel 

Ett fel behöver inte nödvändigtvis vara fysisk (exempelvis en fuktskada) utan kan även bestå av att lägenheten är mindre än vad som avtalats.   

Hur avgör man om säljaren är ansvarig för felet 

Något förenklat kan man sammanfatta bedömningen såhär:  

Om bostadsrätten inte stämmer överens med vad en köpare kan förvänta med tanke på bostadsrättens ålder och skick, eller om bostadsrätten inte stämmer överens med vad som avtalats finns det sannolikt ett fel i bostadsrätten.  

Men tänk på att sådant som borde ha upptäckt vid undersökningen inför köpet inte kan klassas som ett fel, felet måste alltså var “dolt”. 

För att köparen ska ha rätt till ersättning krävs det att felet påverkar värdet av bostadsrätten i tillräcklig utsträckning. En droppande kran (som kan lagas för någon tusenlapp) i en bostadsrätt som sålts för flera miljoner är inte att se som ett fel eftersom felets värde då är allt för marginellt för att ge rätt till ersättning. Om bostadsrätten sålts i befintligt skick krävs det att felet är väsentligt för att kunna klassas som ett fel. Något förenklat innebär det att felet måste påverka värdet av bostadsrätten med i vart fall några procent. Om bostadsrätten sålts för en mycket hög summa kan det alltså vara så att en köpare inte kan få ersättning ens om felet kostar flera hundra tusen att åtgärda.

Innan du kontaktar oss

Det första du kan göra är att säkerställa att du reklamerat felet till säljaren. Du kan även kontakta en besiktningsman eller annan expert (exempelvis en elektriker) för att säkerställa omfattningen av felet.

Vad kan vi hjälpa dig med genom din försäkring?

I din juridiska rådgivning via hemförsäkringen eller Juristförsäkring ingår en utförlig analys av ditt ärende och en bedömning av om du skulle kunna ha framgång med ditt ärende, om du är säljare kan vi givetvis bedöma om köparen har ett välgrundat krav. 

Hiss med flyttlådor