Våra fastighetsjurister har kompetenser som täcker in de flesta områden inom fastighetsrätt. Vi hjälper dig oavsett frågeställning eller tvist som du har.
Har du en tvist med din hantverkare? Det är inte helt ovanligt att det uppstår problem vid byggen och renoveringar, även om det mesta brukar gå som planerat. På Familjens Jurist har vi erfarna jurister som kan hjälpa dig genom hela processen, från att granska avtalsförslag innan du anlitar en hantverkare till att företräda dig i förhandlingar och tvist i domstol.
Personlig rådgivning
Expertkunskap
Löpande timpris
Även om de flesta hantverkare är skickliga kan fel ändå inträffa, och det är viktigt att veta vilka rättigheter du har som kund. Här följer några vanliga orsaker till tvister:
Innan du anlitar hantverkare för att renovera eller bygga om kan det vara bra att prata med en jurist för att få avtalsförslag granskade och gå igenom de frågor du kan ha. På så sätt kan du enkelt undvika att hamna i vanliga fallgropar.
Om du upptäcker ett fel är det är viktigt att du klagar på felet (reklamerar) till hantverkaren så snabbt som möjligt efter att du upptäckt det. I reklamationen behöver du beskriva vad felet består i och att du vill göra felet gällande mot hantverkaren. Det är alltid bra att du gör reklamationen skriftligen, exempelvis genom e-post eller SMS. Ibland är det en fördel att skicka reklamationen med rekommenderat brev för att kunna visa att du har reklamerat.
Om hantverkaren motsätter sig att felet existerar måste du ha tillräcklig bevisning för att det finns. Sådan bevisning kan vara besiktningsutlåtanden från en oberoende besiktningsman eller en annan sakkunnig.
Om du upptäcker ett fel och har reklamerat är det viktigt att du håller inne betalning som ett påtryckningsmedel. Beloppet som du har rätt att hålla inne motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet och krav på skadestånd som du har på grund av felet.
Det är vanligt att man tappar förtroendet för hantverkaren och inte vill att denne ska komma och försöka åtgärda felet. Hantverkaren har dock som utgångspunkt en rätt att försöka åtgärda felet två gånger. Det finns situationer där du kan vägra avhjälpande som t ex om det i det enskilda fallet är avgörande för dig att få felet avhjälpt omgående och hantverkaren inte kan ordna avhjälpande så snart, om hantverkaren visat grov oskicklighet eller agerat brottsligt. Felet ska åtgärdas utan kostnad för dig och inom skälig tid, ofta cirka två månader. Om du vägrar låta hantverkaren åtgärda felet kan du förlora rätten till prisavdrag.
En för sen reklamation eller en handling som inte uppfyller kraven på reklamation kan innebära stora konsekvenser för dig som konsument. När det är fel i tjänsten du beställt är det viktigt att hålla inne betalningen som säkerhet för sitt krav, men det kan vara svårt att bedöma hur stort belopp du har rätt att hålla inne utan att riskera att vara i dröjsmål med betalning. Det kan också vara svårt att veta vilken dokumentation du behöver ha för att kunna bevisa ett fel eller vad du behöver tänka på när du beställer besiktning. Det är därför alltid klokt att ta hjälp av en jurist för att inte göra fel och bevaka dina rättigheter som kund.
04:18
Oscar Coronel, Jurist
Det finns flera olika sätt att lösa bostadstvister på och ibland kan det vara klokt att ta hjälp av en jurist.
Vad gör man om man upptäcker problem med bostadsrätten efter köpet, så kallade dolda fel, som man inte var medveten om innan köpet?
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.