Köpa presentkort från företag under coronakrisen – viktigt att tänka på!
På grund av coronakrisen som Sverige befinner sig i har fler aktörer uppmanat konsumenter att på alla sätt de kan stödja sina lokala företag. Vi sitter alla i samma båt och det är givetvis viktigt att vi alla hjälps åt och stöttar våra lokala företag. Det finns dock viktiga skillnader mellan att köpa vanliga varor eller tjänster från ett företag i kris och att köpa presentkort från företaget.
Vad är ett presentkort?
Ett presentkort är ett bevis på att du har ett krav (en fordran) mot företaget på det belopp som står på presentkortet. Det är presentkortet som är beviset för ditt krav så behandla det som en värdehandling. Om du förlorar presentkortet har du som huvudregel inte rätt att få ett nytt. Det är företaget som bestämmer villkoren för presentkortet, ett vanligt villkor är till exempel att du inte får byta in presentkortet mot kontanter.
Om företaget går i konkurs
Om företaget går i konkurs finns det en mycket stor risk att presentkortet blir värdelöst. Du kommer visserligen att ha ett krav mot företaget motsvarande presentkortets belopp, men det är väldigt ovanligt att konsumenter får del av det som finns kvar i konkursboet. Om du köper presentkort från företag som går dåligt finns alltså risken att presentkortet blir värdelöst om företaget går i konkurs.
Om företaget byter ägare
Om butiken eller företaget byter ägare gäller som huvudregel bara presentkortet om själva företaget finns kvar (om det är samma organisationsnummer).
Hur länge gäller presentkortet?
Om inget står skrivet på presentkortet om giltighetstid gäller det i tio år från datumet det utfärdades. Titta därför noggrant på vilken giltighetstid presentkortet har.
Vad gäller vid hävning eller ångerrätt?
Du har ingen skyldighet att behöva acceptera ett presentkort eller tillgodokvitto om du har avbeställt, avbokat, hävt eller ångrat ett avtal med ett företag. Om du vill stötta företaget under coronakrisen genom att acceptera tillgodokvitto eller liknande istället för kontanter måste du vara medveten om risken att inte få tillbaka beloppet vid en konkurs.
Oscar Coronel
Kompetensansvarig Konsumenträtt